Aktivity pro děti (nejen) ke Dni vody

Na 22.3 připadá „Světový den vody“. Inspirujte se tematickými aktivitami, které děti budou bavit i rozvíjet.

Vzděláváme pedagogy a pečující osoby.
Podívejte se na
akce, které pořádáme.

Správné mytí rukou

K hravému naučení mytí rukou můžete využít Leporelo – mytí rukou. Státní zdravotní institut připravil i metodický návod k leporelu a videonávod.

Kromě povídání o tom, na co všechno vodu potřebujeme, si můžete pustit i krátké video o koloběhu vody – Koloběh vody – pohádka.

Vyrábění pro nejmenší – rybičky

Veselé, jednoduché tvoření, které zvládnou i ti nejmenší.

Pomůcky:

  • víčka od PET lahví – různé barvy
  • samolepící oči
  • modrý tvrdý papír
  • fixy (bílý fix, barevné fixy)
  • třpytivé fixy
  • lepidlo Herkules/tavicí pistole
  • žlutý barevný papír (pro nejmenší předpřipravené vystřihnuté trojúhelníky – viz. obrázek)
  • zelený plast (např. pytel do odpadkového koše)

Postup:

  1. Nejprve si děti vyberou barevná víčka a nakreslí rybičkám obličeje.
  2. Poté nalepí každé rybičce jedno oko.
  3. Nyní ozdobí i ploutvičku.
  4. Následuje přilepení ploutvičky do moře a poté přilepení hlavičky.
  5. Takto postupujeme u všech rybiček.
  6. Rybičky umisťujeme tak, že každá plave jiným směrem.
  7. Po nalepení bílým fixem dokreslíme bublinky.
  8. Paní učitelka může tužkou předkreslit malá kolečka a děti obtáhnou bílým fixem.
  9. Nakonec zmačkáme zelený plast a nalepíme kolem rybiček.
  10. A máme hotovo! 😊

Pokus: Plovoucí pomeranč

K tomuto pokusu budeme potřebovat: pomeranč, vodu a velkou misku.

  1. Do velké misky nalijeme vodu a následně do ni položíme (neoloupaný) pomeranč.
  2. Necháme děti, ať popíší, co se s pomerančem děje (plave).
  3. Poté zapojíme děti, aby pomeranč oloupaly a znovu ho vložíme do misky. Nyní už pluje ke dnu.
  4. Nakonec vyzveme děti, jestli chtějí vyzkoušet, zda by neplavala kúra pomeranče. Děti mohou kúru natrhat na několik kousků a položí do misky. Tak děti uvidí, že plave.

Pohybová hra: pára, voda, led

Pomůcky: didaktické obrázky páry, vody a ledu

  1. Paní učitelka děti začaruje v molekuly.
  2. Hned na začátku si děti prohlédnou obrázky, pojmenují je a paní učitelka děti seznámí s danými cviky:
  • obrázek vody – chodíme po třídě
  • obrázek ledu – zpomalujeme chůzi až se úplně zastavíme
  • pára – poskoky
  1. Nejprve s dětmi uděláme „cvičné kolo“, kde paní učitelka připomíná jednotlivé cviky k daným obrázkům.
  2. Poté paní učitelka stojí na kraji třídy a v ruce drží obrázek vody, děti pomalu chodí po třídě.
  3. Neustále však očima sledují paní učitelku, která postupně obrázky různě mění a děti obměňují cviky.

Tip! Aktivitu je vhodné zařadit až po povídání/zhlédnutí pohádky o koloběhu vody.

Obměna: Starší děti mohou samy vymyslet dané cviky.

Malujeme moře

Pomůcky:

  • tvrdý papír A3/A4
  • temperové barvy
  • houbička
  • podložka
  • modrý inkoust
  • kelímek s vodou a štětec
  • tuše, špejle
  • sůl
  • razítka rybiček

Postup:

  1. Nejprve tvrdý papír pomocí houbičky navlhčíme.
  2. Poté zapíjíme barvy – malujeme na papír inkoustem.
  3. Pomocí tuší a špejlí můžeme dokreslit různé detaily.
  4. Následně nasypeme sůl (radši více inkoustu a méně soli).
  5. Po zaschnutí opatrně vysypeme zbytek soli – vznikl nám krystalový efekt.
  6. Na tento základ otiskneme razítka rybiček – každá plave na jinou stranu.

Pokus: Sopka pod vodou

Na tento pokus budeme potřebovat: velkou sklenici s vodou, jar, malou baňku s úzkým hrdlem, obarvený olej (musí být barvami na olej).

Do velké sklenice opatrně vložíme malou baňku s olejem. Poté paní učitelka seshora kápne jar přímo do malé nádobky s obarveným olejem. Poté se spustí reakce sopky.

Další inspiraci na aktivity s dětmi najdete na našem blogu nebo na vzdělávacích akcích.