Jak mluvit s malými dětmi o koronaviru a stávající situaci? Možná se může zdát, že je lepší s nimi situaci vůbec nerozebírat, protože by se mohly vystrašit a stejně nemají možnost pochopit, o co se vlastně jedná. Opak je ale pravdou – malé děti moc dobře vnímají, že se něco děje. Nejen že na ulicích vidí lidi v rouškách, ale navíc také vnímají náš strach, úzkost či paniku, a to i když se snažíme ji před nimi ukrýt. Je proto důležité jim situaci vysvětlit úměrně věku tak, aby ji dokázaly pochopit. Nesmíme se tvářit, že se nic neděje, ale zase je nesmíme strašit.

Je dobré zamezit tomu, aby malé dítě sledovalo zprávy. V nás dospělých ted občas vyvolávají paniku, natož v dítěti. Je lepší neřešit vážnost situace před dítětem.

Naopak je dobré dítěti přiblížit běžné aspekty nemoci – dítě by mělo pochopit například to, že nemoc způsobují viry (pro děti možná bacily, breberky), jak se mohou šířit (když je moc lidí pohromadě, proto se teď nemůže chodit do cukráren) a jak naopak jejich šíření můžeme zamezit (nošením roušek, mytím rukou).

TIP: Z našeho blogu – Docházkový systém: jak jej využít na maximum?

Přibližte situaci hrou

  1. Pokuste se dítě přiblížit situaci hrou. Děti mohou bacily namalovat, vystřihnout a nalepit na špejle. S nimi pak můžete zahrát dětem divadlo – třeba o dětech, které si nechtěly mýt ruce a přišel zlobivý bacil. Kvůli bacilovi pak děti dostaly kašel a rýmu. Ukažte dětem, že když si myjí ručičky a nosí roušku, bacily utíkají pryč, protože se bojí. Hrajte s humorem, aby se dítě nebálo.
  2. Bacily se velmi bojí mýdla a vody. Vysvětlete dětem, že když se budeme mýt a chránit, bacily to nebude bavit a zase utečou. Můžete dítě nechat loutku bacila umýt, dítě uvidí jak po vodě a mýdle bledne nebo se papír rozpouští a to samé se stane s opravdovým bacilem. Situaci vysvětlujte s humorem a nadhledem, předvádějte, jak bacily utíkají a volají o pomoc, když vidí mýdlo a vodu.

leporelo mytí rukou

Motivační básnička na mytí rukou

Tip: Aby byly ručičky čisté jako rybičky

Leporelo vydal Státní zdravotnický ústav a jeho cílem je hravou formou naučit děti správný postup mytí rukou. Návod k použití s básničkou, pokyny a obrázky je možné stáhnout zde.

Tip: Oblíbenou básničkou k mytí rukou je také tato:

To jsou ruce, to jsou dlaně,
voda s mýdlem patří na ně
a po mýdle dobré jídlo
a po jídle zase mýdlo.

Vyprávějte dětem, že až bacily utečou, budou si zase hrát s dětmi, půjdou do herniček, na hřiště nebo na zmrzlinu. Aktuálně je tedy nejlepší chodit na procházky do přírody, protože tam bacily nechodí.

Ptejte se dětí, čeho se bojí, udělejte si čas a vysvětlujte. Čtěte jim před spaním pohádky. Povídejte si s nimi. Nenechte je v obavách.

Tipy na další materiály a omalovánky

Na internetu lze dohledat a stáhnout různé materiály, které můžete použít a pomoci dětem si na zvláštní situaci zvyknout. Doporučit můžeme např. omalovánky, ve kterých mají všechny postavičky včetně víly Amálky nasazenou roušku, nebo již na jaře šířené omalovánky Jak zvítězit nad drakem Koronem, které vznikly pod odbornou záštitou Katedry psychologie Pedagogické fakulty MU.

Ahoj, já jsem Korona

Ministerstvo vnitra připravilo materiál Ahoj, já jsem Korona. Ten je určen spíše pro starší děti, ale je možné ho použít jako inspiraci pro práci s mladšími dětmi – například co se týče závěrečných otázek, kdy má dítě říct, proč se Korony bojí a proč se na Koronu zlobí. Materiál také navrhuje, aby si dítě sbalilo svou imaginární brašničku „první pomoci při strachu“.

Komiks Co odláká Koroňáka?

Další materiál zpracovala pedagogicko psychologická poradna STEP. Jedná se o komiks, který může pomoci
náročné téma nenásilnou formou otevřít a vysvětlit. Také STEP upozorňuje na to, že je důležité si vyhradit klidnou chvilku na povídání o současné situaci. Komiks lze vytisknout (ke stažení také na www.ucenivpohode.cz) a společně si příběh přečíst. Obrázky si poté mohou děti vybarvit, rozstříhat a použít jako jednoduchou hru pro tvoření příběhu.

Koroňák není kamarád

Ministerstvo školství doporučuje příručku Koroňák není kamarád, která byla adaptována s ohledem na potřeby dětí zejména okolo 8-12 let, využitelná je však i pro mladší děti či dospívající. Dětem i dospělým může sloužit k zamyšlení nad jejich emocemi, otázkami, odolností i zdroji ke zvládání zátěže, které máme v sobě či okolí.

První část příručky je zaměřena na informace a sebe-edukaci dítěte. Druhá část se zaměřuje na emoce dítěte, jeho zdroje a zvládání stresu. S materiálem je vhodné, aby dospělý pracoval spolu s dítětem, byl mu k dispozici pro zodpovězení otázek, reagoval na jeho nejistoty, strach či další emoce a posílil jeho dobré způsoby zvládání, podpořil v něm potřebu sounáležitosti, aktivity a pomoci druhým.

Příručka i návod, jak ji používat, obojí také ve verzi pro tisk, jsou k dispozici na webu MŠMT: Jak mluvit s dětmi o koronaviru? Pomůže příručka i komiks!

Zpracovala:
Petra Kuthanová

Hodili by se vám finance navíc pro provoz vašeho zařázení? Fundraising: evropské i národní dotační tituly pro jesle a školky