Mezinárodní den bez aut (22.9.) – náměty na aktivity s dětmi od 2 do 6 let

22.9. je (Evropský) Mezinárodní den bez aut. Tento den má za cíl poukázat na jiné způsoby dopravy a cestování než je autem a omezení automobilismu ve městech. Seznamte děti s tímto dnem a s tímto tématem zajímavými aktivitami, které je budou bavit a kterými se něco nového naučí. Aktivity jsou vhodné pro děti od 2 do 6 let.

Vzděláváme pedagogy a pečující osoby,
pořádáme vzdělávací akce a webináře.

Tvoření a diskuze

Zanecháváme stopy

Motivace k aktivitě:

Každý z nás zde na Zemi zanechává nějakou stopu. Každé naše chování a činnost zanechává stopu.

Příklady:

  • Když rozbalíme dárek, zůstane po něm obal.
  • Když něco vyrábíme, zůstane část materiálu nezpracovaná.
  • Když jedeme autem, zůstává po něm znečištěné ovzduší.

Můžeme s dětmi rozvést diskuzi o tom, jaké stopy zanecháváme a co bychom mohli změnit, aby se zmenšil negativní dopad našeho jednání na přírodu.

Průběh aktivity:

Připravíme si velký arch papíru, temperové barvy a plastová autíčka, která se dají jednoduše vyčistit. Děti namáčejí kola autíček do barev a pak s nimi jezdí po papíře a tvoří různé stopy. Můžeme využít i jiné hračky (vláčky aj.), případně otiskovat nohy dětí.

Diskuze v rámci aktivity:

Čím delší trasu autíčkem ujedu, tím větší stopu zanechám (tím více se ovzduší znečistí). Společně uvažujeme, jak bychom mohli cesty autem omezit, co by se dalo dělat lépe.

Hra na počítání a rozvoj základní finanční gramotnosti

Čerpací stanice

Z krabice vytvoříme benzínovou pumpu. Některé děti předvádějí pumpaře, jiné řidiče, kteří jedou natankovat.

Vyrobíme zároveň papírové peníze a děti “za benzín” platí. Na jednotlivá autíčka můžeme nalepit štítky s čísly. Čísla udávají, za kolik korun musí děti natankovat, aby měly plnou nádrž. Tento počet bankovek nebo mincí pak dávají i pumpaři.

Pohybová hra

Překážková dráha s dopravními prostředky 

Varianta 1:

Venku nebo vevnitř připravíme překážkovou dráhu. Z krabice vytvoříme velkou hrací kostku. Krabici oblepíme balicím papírem a na její stěny nakreslíme nebo nalepíme obrázky různých dopravních prostředků. Nachystáme si modely těchto dopravních prostředků (hračky).

Například: tramvaj, kolo, loď, letadlo, vlak, autobus.

Děti musí překonat dráhu takovým prostředkem, jaký jim padne na kostce (projet ji autíčkem atd.)

Varianta 2:

Na chodník křídami nakreslíme různé dráhy. Děti házejí hrací kostkou a následně probíhají nakreslené dráhy. Předvádějí u toho pohyby jednotlivých dopravních prostředků svým tělem.

Situační hra

Sdílená auta

Z krabiček od čaje s dětmi vyrobíme malá autíčka pro figurky. Následně si v místnosti postavíme městečko. Z kostek a dalších hraček vytvoříme různé budovy. Z kartonu můžeme vytvořit cesty. S dětmi zkoušíme různé varianty her. Zadáváme jim úkoly, odkud kam mají se svým autíčkem dojet. Vymýšlíme různé situace tak, aby děti názorně viděly, jak se dá nad cestováním autem přemýšlet.

Příklady situací:

Nejdříve jezdí každá figurka ve svém autíčku, potom se několik dětí domluví, že jejich figurky pojedou na dané místo všechny společně jedním autem.

Některá z figurek si uvědomí, že by na dané místo nemusela jet autem, ale využít hromadnou dopravu, jít pěšky nebo jet na kole.

Dětská literatura k tématu

Erne, Andrea: Vše o autech

Sodomka, Martin: Jak si postavit auto

Seidel, Stefan: Velká knížka o autech pro malé vypravěče

Sekaninová, Štěpánka: Dopravní prostředky, které pohnuly světem

Článek zpracovala:
Lucie Cmarová
pedagog a maminka dvou dětí

Další inspiraci najdete na našem webu: www.vseprodetskeskupiny.cz/akce/ nebo v rámci balíčku Dětská skupina bez starostí.