Vánoce se blíží: Náměty ke sv. Barboře

Ještě před návštěvou Mikuláše, andílka a čerta můžete děti seznámit s další tradicí. Níže naleznete tipy na aktivity a společně si tak můžete zpříjemnit čekání na Ježíška.

Přečtěte si také jak dodržet tradici, ale netraumatizovat dítě.

Úvod

Námět k povídání i s obrázky naleznete zde: Obrázkové povídání – sv. Barbora.

Otázky vhodné do komunitního kruhu:

  • Co je to váza?
  • Jak se pečuje o větvičky? Co potřebují, aby rozkvetly?
  • Co znamená „Na svatou Barboru saně do dvoru“?

(dopomoc – na sáních jezdíme, když je venku ….. – sníh)

Podle tradice jsou barborky třešňové větve, které se mají nařezat právě v den svátku sv. Barbory, což připadá na 4. prosince. S dětmi si tak můžete na procházce pojmenovávat stromy a zkusit hledat barborky. Na toto hledání můžete také pozvat rodiče a do řezání větviček zapojit tatínky.

Dále tradice vypráví, že si děvčata mají natrhat několik větviček a každé dát jméno podle chlapce, kterého mají rády. Chlapec, jehož větvička rozkvetla jako první, je podle tradice, ideálním ženichem pro dívku. Jedná se o podobnou tradici jako házení bačkorou, které znázorňuje, zda se děvče vdá či ne. Aktivita házení bačkorou je u dětí velice oblíbená, je však potřeba zajistit bezpečné prostředí.

Pohybová hra „Na Barboru“

K této pohybové hře budeme potřebovat bílý závoj/látku a suché větvičky.

Paní učitelka vybere dítě, které představuje sv. Barboru. Toto dítě dostane do rukou větvičky a na hlavu bílý závoj či látku. Děti vytvoří kruh, sednou si na bobeček a předstírají, že se schovávají. Představitelka Barbory je uprostřed kruhu a říká básničku:

„Já svatá Barbora,

přišla jsem k vám do dvora.

Kdepak jsou ty hodné děti?

Ty já pěkně pohladím!

Kdepak jsou ty neposluchy?

Ty já pěkně pochytím!“

Na poslední verš se děti rozeběhnou a Barbora se je snaží pochytat. Kdo je chycen, vypadává ze hry.

Tip! U nejmenších dětí může sv. Barboru představovat pedagog a místo vypadávání si dítě může vybarvit tematickou omalovánku – omalovánka sv.Barbory.

Barborčina vitráž

K této aktivitě budete potřebovat šablonu – vitráž a čtvrtku s lepidlem. Doporučuji si obrázek zvětšit a vytisknout na větší formát papíru. Děti tak mohou utvořit menší skupinky a každá tak vybarví svoji vitráž.

Nakonec může paní učitelka obrázek rozstříhat na několik částí (dle věku dětí – pro nejmenší děti max. na velké 4 části) a každé skupince je poschovávat na určitém místě. Děti pak hledají jednotlivé puzzle a nalepí je na čtvrtku.

Se staršími dětmi můžeme počítat, kolik je rozstříhaných dílků a procvičovat prostorovou orientaci („Tento dílek nalepím nahoru/vlevo,..).

Stavitelé

Motivace: Tatínek Barborky nechtěl, aby se brzo vdala, a protože často cestoval, tak na ni nemohl dohlížet. Rozhodl se, že pro Barborku nechá postavit velikou věž.

Paní učitelka se dětí zeptá, zda ve školce máme něco, z čeho by taková věž šla postavit (kartonové cihličky, dřevěné kostky) a následně se pustíme do stavby. Jakmile je věž postavená, zkusíme věž postavit i z jiných materiálů – např. z polštářů či knih.

Se staršími dětmi můžeme procvičovat pojmy nejmenší, větší, největší, ale i prostorovou orientaci.

Obměna: Můžeme se s dětmi domluvit na nějakém znamení (např. tlesknutí a znázornění vysoké věže), které když paní učitelka předvede, děti začnou stavět věž z věcí, které mají okolo. Tato obměna je vhodná na procházku či pobyt na zahradě, kdy dětí staví věž z přírodnin.

Barevné větvičkování

K této aktivitě budeme potřebovat: větvičky, víčka od PET lahví,  barevné papíry (v barvách víček), nůžky, lepicí gumu. Pro nejmenší děti vystřižené barevné květy, větvičky, víčka od PET lahví.

Děti si nejprve nakreslí květy na různé barevné papíry a následně je vystřihnou.

Pomocí lepicí gumy nalepíme květy na větvičky a poté přiřazujeme stejný počet víček od PET lahve. Pokud máme stejné barvy víček a květů, motivujeme děti k přiřazování stejné barvy i počtu.

Aby nebyla aktivita tak jednoduchá, větvičku s barevnými květy dáme několik metrů od víček. Děti si tak trénují pozornost a paměť, snaží si zapamatovat počet a barvu květů, vyberou správná víčka a poté je jdou přiřadit k větvičce.

S nejmenšími dětmi trénujeme barvičky, z pytle mohou poslepu vytahovat barevná víčka a říkat, zda jsou to ty stejné.

Inspirujte se tipy na vánoční čtení  či Vánočními projekty, do kterých se vaše dětská skupina či školka může zapojit a rozdávat tak radost.

Doufám, že jste v článku objevili aktivity, které s dětmi využijete. Přeji vám krásný předvánoční čas!

Kristýna Kapounková,
učitelka v MŠ

Vzděláváme pedagogy a pečující osoby.
Podívejte se na
akce, které pořádáme.