Zajímá vás, jak si s dětmi povídat o emocích? Dnešní článek nabízí spoustu tipů k činnostem, které rozvíjejí nejen motoriku, koordinaci a zrakové vnímání, ale také chápání vlastních emocí i emocí druhých.

Pokud vás toto téma zajímá, nenechte si ujít webinář:
Dětské emoce: naučme se s nimi zacházet.

Před zahájením tohoto tématu si pořádně rozehřejeme tělíčka tematickým tanečkem na písničku „Když jsi šťastný a víš o tom“. Na melodii této chytlavé písně děti společně s chůvou cvičí a podle slov znázorňují pohyby (zatleskej, zamávej, zadupej, vyskoč si). Píseň naleznete zde: Když jsi šťastný a víš o tom.

Ranní komunitní kruh

Jakou máme náladu?

V komunitním kruhu si vždy můžeme povídat o tom, jak se dnes cítíme. Jelikož je to ale pro některé děti těžké, osvědčilo se mi používat kamaráda smajlíka. Návod na vyrobení i používání naleznete níže.

Se staršími dětmi můžeme používat tzv. „náladoměr“. Zeptáme se dětí, zda ví, co je to teploměr a co měří. Náladoměr je vlastně teploměr nálady. Děti si mohou zavřít oči a chůva vysvětlí, že když před sebe dají ruku nahoru, tak to znamená, že jsou šťastní, a když je ruka úplně dole, tak to znamená velký smutek. Někdy se však můžeme cítit „půl na půl“, být šťastní, ale přitom nás něco může trápit. V takovém případě dáme ruku doprostřed.

Tip! Podobně jako výše uvedený postup, funguje i pro děti jednodušší verze – ukazování zvednutého palce, palce směřujícího dolů či nakloněného palce.

Dávám ti radost!

Povídáme si s dětmi o tom, co jim dělá radost. Také o tom, jestli ví, co dělá radost jejich blízkým (kamarádům, rodičům, …). Také si povídáme o tom, že dát někomu dárek neznamená jen něco materiálního, ale i někdy stačí úsměv, pohlazení, půjčení hračky či objetí. Chůva může začít jako první a někomu „předat radost“ a poté nechat prostor dětem, aby také některému kamarádovi radost předaly.

Pohybová hra: Smutný pejsek

Hru hrajeme jako klasickou honičku. Chůva určí jedno dítě, které (nebo ona sama) chytá děti a ostatní utíkají. Jakmile je jedno z dětí chyceno, zastaví se a tváří se smutně. Ostatní děti ho mohou zachránit tak, že chycené dítě pohladí a řeknou mu: „Ty jsi můj malý smutný pejsek.“ Dítě, které bylo smutné, se nyní může usmát a opět se zapojit do hry.

Tip! Tuto větu je vhodné si upravit dle věkového složení skupiny a dle jejich slovní zásoby (např. „Nebuď smutný, pejsku.“).

Vyrábíme: Kamarád Smajlík

Pro výrobu Smajlíka budeme potřebovat: špejli, smajlíky (Veselý smajlík a smutné smajlík) a lepidlo.

Postup:

  1. Chůva má připravené vystřihnuté smajlíky nebo si je děti vystřihují samy.
  2. Poté si každé dítě vybarví dva smajlíky – jednoho smutného a jednoho veselého.
  3. Následně (s pomocí chůvy) nalepíme smajlíky na špejli tak, aby byl každý z jedné strany.
  4. Nakonec si každé dítě může špejli nebo smajlíka nějak ozdobit/označit, aby vždy používal toho svého.

Kdy Smajlíka využít:

Vyrobení smajlíci zůstanou ve školičce. Já je osobně skladuji ve větším hrnečku, ze kterého si je děti snadno mohou brát.

Jak jsem již zmiňovala výše, je to vhodná pomůcka pro porozumění své náladě například v komunitním kruhu. Každé ráno mám s dětmi rutinu, kdy si z hrnečku vezmou smajlíka, poté společně odpočítáváme od 5 do 1, a poté zakřičí „teď!“. A na slovo „teď“ všichni obrátí smajlíka podle toho, jak se dnes cítí. Kdo chce, může říct ostatním, proč si vybral právě takového smajlíka.

Dále si také povídáme o tom, že se občas všichni cítíme smutní a o tom, co nám pomáhá a komu o tom můžeme říct.

Další variantou je, že každý z dětí postupně ukazuje vybraného smajlíka a vysvětluje, proč by tak vybral. Tato varianta se mi však osvědčila spíše u starších dětí, protože je časově náročnější.

Nemáte ještě zakoupený „Balíček Jesle bez starostí“, díky kterému bude provoz vašich jesliček hračka a žádné důležité informace vám již neuniknou? Více informací naleznete zde: Balíček Jesle bez starostí.

Zpracovala:
Kristýna Kapounková
Učitelka v MŠ