Tipy na činnosti, které rozvíjejí jemnou motoriku dětí

Jemná motorika je klíčová pro další rozvoj dovedností dětí – pro psaní a čtení, oblékání, malování a kreslení… Zkrátka pro všechny důležité činnosti, které člověk ve svém životě dělá na denní bázi. Nabízí se nám celá řada činností, které můžeme zařadit do programu školičky/jesliček a obměňovat je, aby to děti bavilo a zároveň rozvíjelo. Tak hurá do toho.

Vzděláváme pedagogy a pečující osoby.
Podívejte se, jaké vzdělávací akce pro vás připravujeme.

Říkanky s pohybem rukou

Naše kočka strakatá

Naše kočka strakatá, (pohladíme palec)
měla čtyři koťata.
Jedno černé, (pohladíme ukazováček)
druhé bílé, (pohladíme prostředníček)
třetí žluté roztomilé (pohladíme prsteníček)
a to čtvrté strakaté,
po mamince okaté. (pohladíme malíček)

Rodinka

To je táta, (ukážeme na palec a zahýbeme s ním)
to je máma, (ukážeme na ukazováček a zahýbeme s ním)
to je dědek, (ukážeme na prostředníček a zahýbeme s ním)
to je bába (ukážeme na prsteníček a zahýbeme s ním)
to je vnouček, malý klouček. (ukážeme na malíček a zahýbeme s ním)

Vyrábění a tvoření

Navlékání

  • korálků, knoflíků, těstovin, matiček, rozstříhaných slámek.

Přišívání

  • velkých knoflíků, prošívání látky, papíru jehlou s tupým hrotem.

Modelování

  • z plastelíny, hlíny, těsta a dalších materiálů – hmotu mačkat, uždibovat, slepovat, hloubit v ní různě hluboké otvory, válet váleček, vytvářet krouživý pohyb při modelování koule.

Malování

  • Nejdříve můžeme použít prstové barvy, přecházet na vodové a temperové barvy – vytvářet barevné kompozice.

Obtiskování

  • za využití razítek s dětskými a jednoduchými motivy, vlastní výroba razítek (z brambory). Lze použít také běžné předměty, které natřeme barvou nebo křídou a obtiskujeme.

Mačkání papíru

  • Výroba větších i malých koulí.

Stříhání

  • Zpočátku pouze přestřižení proužku papíru, ustřižení rohu, postupně přecházíme na přestřižení delší plochy. Můžeme stříhat po čáře i bez naznačené linie, vystřihovat obrázky z časopisů, obrázky, které si dítě samostatně nakreslilo apod.

Vytrhávání z papíru

  • Vytrhávání malých částí, skládání mozaiek, vytržení proužku, vytržení určitého tvaru (kruhu, hrušky …).

Lepení

  • Slepit z krátkých proužků dlouhý pruh (např. výroba silnice pro malá autíčka), lepení řetězu, lepení vystříhaných obrázků, koláží.

Skládání z papíru

  • Nejdříve přeložení papíru (výroba vlastního sešitu, bločku), skládání jednoduchých tvarů (harmonika, skládačky, červík, čepice…)

Skládání tvarů a figur

  • Z párátek, krátkých špejlí, slámek – skládání podle předloh, nebo samostatné vymýšlení tvarů. Dítě může pro obměnu vymyslet tvar jako vzor pro skládání dospělého – zapojíme střídání rolí. Figury můžeme zkoušet skládat z geometrických tvarů, které jsme si před tím s dítětem vystříhali.

Uzlování na šňůrkách

  • Nejprve udělat jeden uzel, posléze určitý počet uzlů vedle sebe, postupně se naučit odhadovat a držet vzdálenost mezi jednotlivými uzly, spojit uzlem tkaničku do kruhu, spojit dva provázky, udělat řetěz z krátkých provázků.

Článek pro vás napsala:
Tereza Dvořáková

Podívejte se na záznam z webináře:
Nápadníček aktivit pro děti od 2 do 4 let: podzim